Fraser Island - Reisverslag uit Airlie Beach, Australië van floorendiede - WaarBenJij.nu Fraser Island - Reisverslag uit Airlie Beach, Australië van floorendiede - WaarBenJij.nu

Fraser Island

Door: Floor en Diede

22 Januari 2012 | Australië, Airlie Beach

Lieve allemaal, (er is iets misgegaan met posten, dit blog is van 19 januari)

Voor ons voelt het alweer als weken geleden, maar we willen jullie graag updaten over onze trip naar Fraser Island, vijf dagen geleden.
We zijn ’s ochtends opgehaald bij onze accommodatie waar we ons autootje voor een nachtje hadden achtergelaten. De bus bracht ons naar het veerpontje waarme we in drie kwartier op Fraser stonden. Daar wachtte onze vrolijke buschauffeur Warren ons op met zo’n 35 andere vakantiegangers. Onze eerste ontmoeting met Fraser was dus in de bus en dit was al een avontuur op zich. Fraser Island is een zandeiland en alle ‘wegen’ zijn smalle, hobbelige en bochtige zandwegen van het soort zand waar je tot je kuiten in zakt. We hebben die dag dan ook meerdere malen vastgezeten in het zand en van de ritjes kreeg je het gevoel alsof je in een achtbaan zat, we hebben hier dan ook erg van genoten! De reis bracht ons eerst langs Pile Valley, het regenwoud van Fraser waar een glashelder beekje doorheen loopt. Daarna was het al lunchtijd en hadden we een fantastisch buffet in het resort waar we bleven, dit was erg welkom na alle koelbox lunches! Vervolgens maakten we kennis met de snelweg van Fraser. Deze is maar de helft van de dag beschikbaar, omdat het eb moet zijn zodat zich een weg langs de zee op 75 Mile Beach vormt. Dit is zo’n beetje de enige weg waar je vaart kan maken en dat deed onze buschauffeur dan ook, waarop wij regelmatig heen en weer geschud werden.
De snelweg bracht ons naar de Champagne Pools (na een duwtje van de jongens omdat de bus vast zat) en daar hebben we heerlijk gezwommen in een stukje zee zonder dodelijke kwallen, haaien en inktvissen, altijd fijn! De Champagne Pools hebben hun naam te danken aan de golven die steeds over de rotsen slaan, waardoor bubbeltjes op het watervlak staan, een natuurlijk bubbelbad dus.
Na de pools zijn we naar Indian Head gegaan, het meest Oostelijke puntje van Fraser en een mooi uitkijkpunt. Helaas konden we geen zeedieren spotten omdat het water verkleurd was, maar we hebben alsnog genoten van de uitzichten. Onderweg hebben we ook nog het wrakschip Moheno gezien en de coloured sands en we hebben de dag afgesloten met Eli Creek, een heel helder beekje met water dat vanuit het hart van het eiland de zee in loopt. ’s Avonds hebben we ons weer helemaal volgestopt met het buffet en zijn we al vroeg in bed gekropen, moe van de lange dag.

De tweede en laatste dag op Fraser zijn we naar de twee mooiste meren gegaan. De eerste was Lake McKenzie, een helderblauw meer met wit zand en daarna hebben we een flinke wandeling gemaakt naar Lake Wabby dat ons over gigantische zandduinen leidde. Lake Wabby is groen en daardoor gaf het een heel ander aanzicht. De middag hebben we doorgebracht met de bus in het zand, waar uiteindelijk 3 bussen bezig zijn geweest om alle toeristen weer van het eiland af te krijgen, maar gelukkig hadden we een heel gezellige bus.
Terug aangekomen in Hervey Bay was er kleine stress, omdat de inchecktijd van het backpackers dat we geboekt hadden al een uur verstreken was. Bofkonten die we zijn was de receptionist net aan het afsluiten en mochten we net nog ons kamertje in! Dit is gevierd met pizza, pasta en pannenkoeken:).

De volgende dag was onze eerste dag met slecht weer: het regende zo’n beetje de hele dag. Gelukkig hadden we een rijdag op het programma staan en uiteindelijk besloten we de uitkijkpunten over te slaan omdat er vrij weinig te zien was. Het toppunt van deze dag was ons hotel in Rockhampton dat buitengewoon luxe was. Dit is gevierd met een all-you-can-eat dinner bij een saladebar waar ze ook heerlijke toetjes hadden en daarna natuurlijk bubbels en een filmpje.

Maandagochtend zijn we naar de botanische tuinen van Rockhampton en hebben we door de gratis dierentuin gelopen. Vervolgens zijn we op zoek gegaan naar de ‘Big Bull’, weer zo’n groot voorwerp langs de weg, maar wat bleek: Rockhampton heeft zo’n 7 grote stieren. Uiteindelijk hebben we er 3 opgezocht en hebben we een ‘kleine’ shoptrip gedaan. Maar er moesten nog kilometers gemaakt worden, en op de weg richting de Whitsundays hebben we nog de ‘Big Dugong’ opgezocht. We weten echter nog steeds niet wat het is, maar hij staat op de foto.. We zijn die dag geeindigd in Sarina, waar zich de ‘Grote Kikker’ bevindt. In Sarina hebben we een buitengewoon onaangename pubaccomodatie gevonden waar we jammer genoeg de nacht hebben moeten doorbrengen. Ook het eten in Sarina was niet echt succesvol omdat we een uur moesten wachten op een diepvries kipschnitzel en een lap leer dat door moest gaan als steak. We waren dan ook erg blij om de volgende dag te vertrekken met de Whitsundays als eindbestemming.

Onze enige stop op deze reisdag was Eungella National Park, met regenwoud en uitzichten, maar vooral: platypussen! Deze zwemmen in Broken River en hier zijn we naartoe gelopen om ze te spotten. Ondanks dat we er op de totaal verkeerde tijd waren en het water door de regen troebel was, hebben we er toch een aantal kunnen zien, tot grote vreugde van Floor. Rond half 3 was het moment daar: we waren in Airlie Beach aangekomen en werden op weg naar ons appartement steeds enthousiaster: het ligt op een private road en het zag er vanuit de verte al zeer veelbelovend uit. Uiteindelijk voerde Diede de spanning nog op door de deur niet open te kunnen krijgen, maar toen we eindelijk ons appartementje binnen stapten, was het meteen gevuld met ons geschreeuw en gelach. Het appartement is ongelooflijk mooi, kijkt uit op de zee vanuit alle ruimtes, er is een gloednieuwe grote keuken incl. vaatwasser, een bad en douche in de slaapkamer, wasmachine (jeeeeh!), twee flatscreen tv’s etc etc. (Foto’s staan overigens op de website van Whitsunday Reflections, googlen dus;)).
Nouja, wij zitten hier dus voorlopig wel prima en hebben al ontzettend genoten van het appartement, lekker gekookt en gezwommen in het zwembadje. Vandaag hebben we onze daytrips geboekt en morgen gaan we met een bootje langs de eilandjes en gaan we snorkelen op het inner reef (van het Great Barrier Reef). Zaterdag gaan we zo’n twee uur naar het outer reef varen om daar te snorkelen en hopelijk voor de eerste keer te duiken!

Tot zover onze avonturen weer, liefs!

• 23 Januari 2012 - 12:57

Ine:

Tjongejongejongejonge, niet te gleuve zo'n mooie plaatjes, jullie staan er helemaal happy op! Al met je nieuwe toestel, vlop? Het lijkt alsof er geen einde aan jullie trip komt. Wat enorm veel indrukken, en dan hebben we de verhalen van het duiken, en dadelijk Alice Springs nog tegoed, verheug ik me alvast op. Geniet nog effe van t autootje voor je gaat vliegen. xxxxxxx

• 27 Januari 2012 - 17:11

Agaath:

Herinneringen voor het leven. Om mee te nemen en uit te geven.Voor iedereen die zoiets moois ook wel eens wil zien en lezen en wie weet zelf wil beleven!
    Geniet nog even, want de overgang naar hier zal groot zijn, xx Agaath.